وارسی (inspection) دستگاه انتقال قدرت (تسمه-پولی)

04 اردیبهشت 1403

وارسی (inspection) دستگاه انتقال قدرت (تسمه-پولی)

وارسی (inspection) دستگاه انتقال قدرت (تسمه-پولی)

ماشین‌های انتقال قدرت که بر اساس تسمه ساخته شده‌اند، نیاز به وارسی مرتب دارند. با استفاده از مطالبی که در ادامه آمده است، می‌توانید عملیات وارسی را با کارآیی بالا، ایمن و راحت انجام دهید. در صورتی که نگهداری مناسب از ماشین صورت گیرد و در شرایط محیطی نرمال فعالیت کند، یک ماشین انتقال قدرت تسمه‌ای، می‌تواند برای چندین سال به صورت اثربخش فعالیت کند.

اولین قدم در آغاز فرآیند وارسی، قطع برق دستگاه به صورت کامل است. سپس قطعات ماشین را جدا کرده و هرکدام را در جای ایمن قرار دهید. سپس محافظ تسمه-پولی را جدا کنید و وارسی را آغاز نمایید.

 

 

۱. وارسی محافظ

محافظ ماشین را وارسی کنید تا ببنید ساییدگی یا آسیب دیگری نداشته باشد. شبکه‌های دستگاه محافظ را چک کنید تا روی آن‌ها رسوب نباشد. بسته شدن شبکه‌ها باعث جلوگیری از انجام عمل تهویه می‌شود. هرگونه روغن یا نفتی را که احتمالا به خاطر روغن‌کاری بیش از حد بیرینگ‌ها روی محافظ قرار گرفته باشد، پاک کنید.

 


 

۲. وارسی تسمه

با مشاهده‌ی ساییدگی یا سایر علامت‌های آسیب‌دیدگی به تسمه، می‌توان دستگاه انتقال قدرت را به راحتی عارضه‌یابی کرد. تمام سطح تسمه (ها) را به دقت ملاحظه کنید تا هر علامتی از پاره‌شدگی، ساییدگی یا سایر آسیب‌ها از قلم نیافتد.

دمای تسمه‌ها را نیز چک کنید. تسمه در حال عملیات، کمی گرم می‌شود. دست شما قابلیت تحمل تا ۴۵ درجه‌ی سانتیگراد را دارد. اگر تسمه به حدی داغ بود که نمی‌شد آن را لمس کرد، احتمالا انجام عارضه‌یابی ضروری باشد. از کاتالوگ محصول، طیف مجاز دما برای تسمه را چک کنید. در مورد تسمه‌ی تایمینگ، هیچ یک از دندانه‌های تسمه نیز نباید از بین رفته باشد.

 


وقتی به صورت دستی تسمه و پولی را می‌چرخانید تا از صحت عملیات اطمینان حاصل کنید، مراقب باشید دست یا انگشتتان بین پولی و تسمه گیر نکند. مخصوصا درباره‌ی تسمه‌ی تایمینگ، در صورتی که انگشت بین دندانه‌ی تسمه و پولی گیر کند، احتمال قطع عضو هم وجود دارد.

 

 

۳. وارسی پولی

بعد از اینکه تسمه را از دستگاه جدا کردید، پولی‌ها را وارسی کنید تا نشانه‌ای از ساییدگی و سایر آسیب‌دیدگی‌ها روی سطح پولی نباشد. دقت کنید که ساییدگی همیشه واضح نیست. از مقیاس‌های اندازه‌گیری پولی (Pulley Gauges) استفاده کنید تا از نبود ساییدگی روی پولی (مخصوص تسمه‌ی V) مطمئن شوید. درباره‌ی پولی‌های تایمینگ باید ابعاد قطر پولی را چک کنید.

 جانمایی پولی‌ها روی شفت به درستی انجام نشده است.

  • شفت موتور و شفت ماشین متحرک، با یکدیگر موازی نیستند.
  • پولی‌ها به خاطر نصب نامناسب خم شده‌اند.

 

 

۴. تالورانس همترازی را چک کنید

به عنوان یک قانون کلی، در یک ماشین انتقال قدرت بر پایه‌ی تسمه‌ی V، انحراف تراز پولی نباید بیشتر از ۲/۱ درجه یا ۵ میلی‌متر به ازای هر ۵۰۰ میلی‌متر فاصله‌ی مرکزی ماشین باشد. این اعداد برای ماشین بر پایه‌ی تسمه‌ی تایمینگ ۴/۱ درجه و ۵/۲ میلی‌متر به ازای هر ۵۰۰ میلی‌متر فاصله‌ی مرکزی است.
 

 

 

هرچه ناهمترازی بیشتر باشد، شانس پایداری عملیات تسمه نیز کمتر می‌شود و احتمال ساییدگی و چرخش آن حین عملیات بیشتر می‌شود.

۵. سایر اجزای ماشین انتقال قدرت را نیز چک کنید

همیشه بیرینگ‌ها را چک کنید تا با یکدیگر تراز باشند و نیاز به روغن‌کاری نداشته باشد. مانت موتور را چک کنید تا با سفتی مناسب نصب شده باشند. قطعات دستگاه نباید پوشیده از غبار یا سایر اجزای خارجی باشند.

۶. سفتی تسمه را چک کنید

قد آخر در این فرآیند، چک کردن سفتی تسمه است. در صورت نیاز باید دوباره تسمه را سفت کنید. البته سفت کردن دوباره، برای تسمه‌های تایمینگ توصیه نمی‌شود. اگر سفتی نصب تسمه‌ی V کم باشد، تسمه حین عملیات می‌لغزد. این مورد برای تسمه‌ی تایمینگ سبب می‌شود تا تسمه، دندانه بپراند.

سفتی مناسب برای تسمه را می‌توان مساوی با حداقل سفتی مورد نیاز برای تسمه برای انتقال قدرت در شرایط حداکثر بار در نظر گرفت. فرآیند عمومی چک کردن سفتی تسمه را در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید.

ثبت نام در خبرنامه بافکو

شما می توانید با عضویت در خبرنامه بافکو از آخرین اخبار، مقالات و رویداد ها مطلع شوید

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


تمامی حقوق این صفحات متعلق به شرکت بافکو است. ادیب
call