انتخاب تسمه V مناسب (1)

07 اردیبهشت 1403

انتخاب تسمه V مناسب (1)

استفاده از تسمه‌های V در زمینه‌های صنعتی، به خاطر قیمت نسبتا پایین، راحتی نصب و طیف وسیع اندازه‌های موجود، طرفداران زیادی دارد. شکل V مانند تسمه‌ها، امکان خارج شدن تسمه از پولی را نسبت به تسمه‌های صاف کمتر می‌کند. بزرگترین مزیت عملیاتی تسمه V، چسبیدن آن به شیارهای پولی است که به خاطر شکل هندسی آن اتفاق می‌افتد. همچنین شکل هندسی این تسمه‌ها، سبب می‌شود تا با کاهش تنش در حرکت، اصطکاک تسمه با کناره‌های پولی نیز به طرز قابل توجهی کاهش یابد.

 

تسمه V خود دارای انواع مختلفی است. پراستفاده‌ترین این تسمه‌ها، تسمه‌های V کلاسیک و تسمه‌های V باریک هستند که براساس اندازه‌ی تسمه، در کلاس‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. در شکل زیر، انواع این دو مدل تسمه V مشاهده می‌شود.

 

 

از تسمه‌های V کلاسیک، معمولا به صورت تکی، مخصوصا در سایزهای A و B استفاده می‌شود. استفاده از سایزهای بزرگتر (C،D  و E) معمولا به خاطر هزینه‌های بالاتر و اثربخشی پایینتر، به صورت تکی رایج نیست. استفاده از چند تسمه‌ی A یا B، به جای استفاده از یک تسمه‌ی C یا D یا E، گزینه‌ی اقتصادی‌تری به شمار می‌رود.

تسمه‌های V باریک، در طول‌های مشخص، نرخ قدرت بیشتری نسبت به تسمه‌های سرعتی انتقال می‌دهند. آن‌ها نرخ ارتفاع به طول (depth-to-width ratio) بیشتری دارند که سبب می‌شود با فشار بیشتری دور پولی بچرخند (که سبب افزایش اثربخشی می‌شود). این تسمه‌ها در شرایط زیادی، مثل شرایط با شوک‌های زیاد و شرایط با شروع شدید، کاربرد دارند.

 

برای اینکه با توجه به شرایط مورد نیاز خود، بهترین انتخاب را از بین تسمه‌های V، برای خود داشته باشید، بهتر است از راهنمایی که در ادامه مشاهده می‌کنید، استفاده کنید. این راهنما به صورت گام به گام به تشریح فاکتورهای موثر در انتخاب تسمه‌ی V پرداخته است:

 

۱: نیازمندی‌ّهای انتقال قدرت خود را مشخص کنید. نیاز دارید تا چه مقدار قدرت، با چه سرعتی، منتقل کنید.

۲: براساس جدول زیر، فاکتور سرویس مناسب برای استفاده‌ی خود را مشخص کنید.

 

انواع ماشین‌های متحرک انواع واحدهای محرک
موتورهای AC: گشتاور نرمال، قفس سنجابی، فاز همزمان و غیرهمزمان. موتورهای DC: شنت، موتورهای احتراق درونی چند سیلندر. موتورهای AC: گشتاور بالا، انشعاب بالا، القایی ریپالس، سری‌های تک فازی، احتراق درونی تک سیلندر، شَفت‌های خطی، چنگال‌ها.
سرویس‌های منقطع (۳ تا ۵ ساعت در روز یا فصل) سرویس‌های نرمال (۸ تا ۱۰ ساعت در روز) سرویس‌های پیوسته (۱۶ تا ۲۴ ساعت در روز) سرویس‌های منقطع (۳ تا ۵ ساعت در روز یا فصل) سرویس‌های نرمال (۸ تا ۱۰ ساعت در روز) سرویس‌های پیوسته (۱۶ تا ۲۴ ساعت در روز)

دستگاه‌ّهای همزن مایعات

 

مکنده‌ّها و اگزاسترها

پمپ‌های سانتریفیوژ و کمپرسورها

فن‌های تا ۱۰ اسب بخار

حامل‌ّهای بار سبک

۱.۰ ۱.۱ ۱.۲ ۱.۱ ۱.۲ ۱.۳

تسمه‌های حمل شن، غلات و…

 

همزن خمیر

فن‌های بالاتر از ۱۰ اسب بخار

ژنراتورها

شَفت‌های خطی

ماشین‌های شستشو

ابزار ماشینی

پانچ، پرس و قیچی‌های صنعتی

ماشین‌های پرینت

پمپ‌های جابه‌جایی دوار

صفحات گردان و لرزان

۱.۱ ۱.۲ ۱.۳ ۱.۲ ۱.۳ ۱.۴

ماشین‌آلات آجر

 

بالابر سطل

دستگاه تحریک الکتریکی

کمپرسورهای پیستونی

دستگاه‌های حامل

پتک‌های صنعتی

کوبنده‌های کاغذ

پمپ‌های پیستونی

دمنده‌های جابه‌جاکننده

پالنایزرها

اره‌های صنعتی وماشین‌های کار با چوب

ماشین‌آلات منسوجات

۱.۲ ۱.۳ ۱.۴ ۱.۴ ۱.۵ ۱.۶

سنگ‌شکن‌ها

 

آسیاب‌های صنعتی

هویست جرثقیل

اکسترودرها

۱.۳ ۱.۴ ۱.۵ ۱.۵ ۱.۶ ۱.۸

 

۳: قدرت هدف را، براساس اسب بخار، با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید:

HP’ = SF  x  HP

SF همان سرویس فاکتوری است که در گام دوم مشخص کردید.

HP قدرت پایه، بر مبنای اسب بخار است.

HP’ قدرت هدف است.

 

در نظر گرفتن سرویس فاکتور در کنار قدرت مورد نیاز، که اسب بخار اسمی نام دارد، سبب می‌شود تا از اثربخشی فرآيند انتقال قدرت اطمینان حاصل شود. اسب بخار اسمی، به توان موتور یا توان مورد نیاز برای رسیدن به هدف مشخص اشاره دارد. سرویس فاکتور، شرایطی مثل از دست رفتن توان به علت لرزش، شوک‌های واردشده، گرما و… که به دلایل مختلف به وجود می‌آیند، وارد محاسبات می‌کند. این کار سبب می‌شود تا پیشبینی‌های دقیقتری صورت گیرد و اثربخشی فرآیند انتقال قدرت نیز، افزایش یابد.

 

۴: براساس نتایج به‌دست‌آمده از گام‌های قبلی، تسمه‌ی مناسب برای شرایط موجود را براساس شکل‌های زیر مشخص نمایید:

 

: نسبت سرعت را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید:

در فرمول بالا، Rs، نسبت سرعت است،‌ D۱، قطر پولی محرک و D۲، قطر پولی متحرک است.

نسبت، یک فاکتور تناسبی بین دو شیء مشابه، در اندازه‌های مختلف است. در یک سیستم انتقال قدرت با تسمه، نسبت سرعت برای تعیین رابطه‌ی سرعت بین دو پولی تسمه‌ی V استفاده می‌شود. اگر لغزش در فرآیند رخ ندهد، این نسبت ثابت باقی می‌ماند، اما از آنجایی که این اتفاق غیرقابل پیشگیری است، بنابراین این نسبت نیز تغییر می‌کند و عدد ثابت آن، صرفا تئوری است. اگر نسبت سرعت، کمتر از یک باشد (Rs<1)، به آن سیستم افزایش سرعت می‌گوییم. اگر نسبت سرعت، بزرگتر از یک باشد (Rs>۱)، به آن سیستم کاهش سرعت می‌گوییم. در هر دو صورت، این نسبت با استفاده از ابعاد پولی محرک و پولی متحرک به دست می‌آید.

 

 

 

ادامه دارد…

ثبت نام در خبرنامه بافکو

شما می توانید با عضویت در خبرنامه بافکو از آخرین اخبار، مقالات و رویداد ها مطلع شوید

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


تمامی حقوق این صفحات متعلق به شرکت بافکو است. ادیب
call