برنامه‌ی نگهداری و ایمنی دستگاه انتقال قدرت (تسمه)

30 فروردین 1403

برنامه‌ی نگهداری و ایمنی دستگاه انتقال قدرت (تسمه)

در مقایسه با سیستم انتقال قدرت زنجیری (که مشکلات فراوان روغن‌کاری همراه دارد) و سیستم انتقال قدرت چرخ دنده‌ای (که مشکلات مکانیکی فراوان و هزینه‌ی بالا دارد)، سیستم‌های انتقال قدرت بر پایه‌ی تسمه و پولی، از لحاظ هزینه‌ای و عملیات، اثربخش‌ترین راهکار انتقال قدرت می‌باشند. البته این اثربخشی، وقتی تحقق می‌یابد که برنامه‌ی نگهداری دقیق و منظمی برای حفاظت از دستگاه انتقال قدرت طراحی و اجرا شود.

در صورتی که قطعات دستگاه انتقال قدرت از کیفیت بالایی برخوردار باشند و در کنار آن‌ها برنامه‌ی ایمنی و نگهداری خوبی طراحی و اجرا شود، می‌توانید از طول عمر سرویس طولانی دستگاه خود با عملیات بی‌دردسر، اطمینان حاصل کنید. همیشه بهتر است که دستگاه انتقال قدرت را پیش از اینکه با مشکلی مواجه شود، وارسی کنید. این کار از توقف‌های هزینه‌بر عملیات پیشگیری خواهد کرد.

در شکل زیر می‌توانید اصلی‌ترین دلایل مشکلات دستگاه‌های انتقال قدرت بر پایه‌ی تسمه و پولی را مشاهده کنید.

 


 

اجزای یک برنامه‌ی نگهداری مناسبیک برنامه‌ی نگهداری و تعمیرات مناسب و کامل باید شامل اجزای زیر باشد:

  • ایجاد یک محیط کاری امن
  • وارسی پیوسته‌ی دستگاه انتقال قدرت
  • پروسه‌ی صحیح نصب تسمه
  • دانش مناسب از قطعات دستگاه (تسمه، پولی و…)
  • ارزیابی عملکرد دستگاه انتقال قدرت
  • عارضه‌یابی

در مطالب مختلفی که برای شما فراهم شده است، می‌توانید درباره‌ی هرکدام از این مراحل، اطلاعات مناسبی کسب کنید.ایجاد محیط کاری امن بدیهی است که ایجاد یک محیط کاری امن، اولین قدم در حصول اطمینان از عملکرد مناسب دستگاه انتقال قدرت می‌باشد. این موضوع، علاوه بر اینکه فرآیند نگهداری را تسهیل می‌کند، ایمنی کار نیز برای کارکنان فراهم خواهد کرد. نکات زیر را برای ایجاد یک محیط امن کاری رعایت کنید.

۱. آموزش کارکنان آموزش کارکنان درباره‌ی دستگاهی که قرار است با آن کار و به طور مرتب آن را وارسی کنند، اولین قدم در برنامه‌ی نگهداری و تعمیرات است.

۲. خاموش کردن دستگاه حتی اگر قصد یک وارسی ساده و کوتاه را دارید، برق دستگاه را، پیش از اینکه کار را آغاز کنید، کاملا قطع کنید. جعبه کنترل را قفل کنید و روی آن علامت خطر بزنید تا کسی، تصادفا برق دستگاه را روشن نکند. کلید دستگاه باید نزد فردی که مسئول وارسی است، باشد. برای ایمنی بیشتر، در صورت امکان، فیوزها را نیز جدا کنید. وارسی دستگاه، معمولا شامل مشاهده‌ی دستگاه در حال حرکت نیز می‌باشد. به یاد داشته باشید تا قبل از توقف کامل دستگاه، به هیچ عنوان به قطعات دست نزنید.

۳. چک کردن جایگاه قطعات اطمینان حاصل کنید که تمام قطعات دستگاه، به صورت ایمن در جای خود قرار گرفته‌اند. قطعاتی مانند چرخ لنگر، چرخ‌دنده و … را در جایی قرار دهید که از حرکات تصادفی (افتادن و…) جلوگیری شود. همیشه از توصیه‌های شرکت تولیدکننده برای نگهداری و تعمیرات قطعات استفاده کنید.

۴. پوشش مناسب از پوشیدن لباس آویزان، گشاد و… هنگام وارسی دستگاه خودداری کنید. هنگام وارسی تسمه، کارکنان باید همیشه دستکش به دست داشته باشند تا از بریده شدن دست هنگام تماس با تسمه‌ی ساییده‌شده و … جلوگیری کنند.

 

 

۵. ایجاد دسترسی امن به دستگاه اطراف دستگاه، به هیچ عنوان نباید پوشیده از سایر اجسام غیرضروری، ضایعات و… باشد. همچنین زمین اطراف دستگاه نیز باید از روغن و سایر آلودگی‌ها تمیز بوده و صاف باشد تا فردی که مسئول انجام وارسی است، بتواند در حالت تعادل کار خود را انجام دهد.

 

 

۶. محافظ دستگاه دستگاه انتقال قدرت را همیشه به یک محافظ مجهز کنید. تمام دستگاه باید حین عملیات کاملا زیر محافظ قرار گیرد. محافظ جزئی (partial) با توجه به اینکه سیگنال غلط امنیت را به همراه دارد، سبب تشویق اعمال خطرناک در محیط کار می‌شود. علاوه بر این داشتن یک گارد مناسب، فرآیند نگهداری و تعمیرات را نیز تسهیل می‌کند. چرا که دستگاه را آسیب‌های خارجی، تا حد زیادی مصون نگه می‌دارد.یک محافظ مناسب برای دستگاه انتقال قدرت، باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

  • کل دستگاه را پوشش می‌دهد.
  • دارای پوشش شبکه‌ای مناسب است تا بتواند فرآیند تهویه را به خوبی انجام دهد.
  • ترجیحا مجهز به یک دستگاه خاموش خودکار است که هنگامی که محافظ از دستگاه انتقال قدرت جدا شد، آن را خاموش می‌کند.
  • دارای دریچه‌ها یا پنل‌های وارسی با دسترسی آسان است.
  • در صورت آسیب‌دیدگی، می‌توان آن را به راحتی تعویض کرد.
  • در صورت نیاز، باید دستگاه را از شرایط جوی نامناسب، اجسام خارجی مضر و آسیب‌های بیرونی حفظ کند.

 

 

۷. عملیات آزمایشی (Test Run)قبل از اینکه دستگاه را به حالت عملیات عادی برگردانید، یک عملیات آزمایشی داشته باشید تا دستگاه را در حال حرکت نیز مشاهده کنید. در صورت نیاز، اقدامات اصلاحی مورد نیاز را انجام دهید.

ثبت نام در خبرنامه بافکو

شما می توانید با عضویت در خبرنامه بافکو از آخرین اخبار، مقالات و رویداد ها مطلع شوید

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


تمامی حقوق این صفحات متعلق به شرکت بافکو است. ادیب
call