تسمه تایمینگ (Timing Belt)

07 اردیبهشت 1403

تسمه تایمینگ (Timing Belt)

انتقال قدرت بر میزان بهره وری، اطمینان پذیری و دوام یک ماشین اتوماتیک نقش کلیدی دارد؛ دستیابی به چنین ویژگی هایی تنها از طریق استفاده از اجزای باکیفیت امکان پذیر است.

 

تسمه های شرکت SIT S.p.A ایتالیا به لطف ویژگی های نوآورانه ساخت، استانداردهای بین المللی و توسعه مداوم، راه حلی ایده آل، تطبیق پذیر و اقتصادی برای طراحی و تولید ماشین آلات صنعتی است. بیش از پنج دهه است که SIT ارائه دهنده ی راه حل های انتقال قدرت بوده و با تکیه بر یکی از گسترده ترین سبد محصولات در بازار، امکان انتخاب کارآمد ترین و کم حجم ترین راه حل انتقال قدرت با بهترین نسبت کیفیت و قیمت را فراهم آورده است.

 

تسمه سنکرون چیست

تسمه های سنکرون1 جدیدترین مفهوم در سیر تکامل تسمه های انتقال قدرت است که در آن مزایای زنجیر و چرخدنده به مزایای تسمه های V ملحق، و محدودیت هایی که معمولا با درایو های متعارف V همراه است، از میان برداشته شده است.

 

ویژگی تسمه سنکرون

در تسمه های سنکرون ازدیاد طول ناشی از کشیدگی2 به مقدار حداقلی خود رسیده است و تماس فلز با فلز اتفاق نمی افتد بنابراین نیاز به استفاده از روانکار نیست. این تسمه ها به طور شگفت انگیزی کاربرد گسترده دارند؛ به ویژه در درایو هایی با توان بسیار بالا و با سرعت های کمتر از 0/5 تا بیش از 40 متر بر ثانیه.

 

ویژگی تسمه تایمینگ

انتقال نیرو در تسمه های تایمینگ بهره ور و دقیق است. استفاده از این تسمه ها باعث صرفه جویی قابل توجهی در وزن و فضا می شود و ساخت سیستم انتقال قدرت بدون از دست رفتن بازدهی را  ممکن می کند. تسمه های تایمینگ تقریبا با انواع درایو انتقال قدرت، از چاپگر گرفته تا ماشین های فرز صنعتی و آسیاب های سنگین، سازگار است.

 

مهندسی و تولید این تسمه ها با توجه بسیار بر دقت و صحت3 اندازه ها در گام، عمق دندانه، عرض و سایر اجزای تسمه صورت گرفته است و مواد مورد استفاده در این تسمه ها شامل اعضای کششی با استحکام بالا، ترکیبی مخصوص از لاستیک4 و پارچه ی مصنوعی با عملکرد اثبات شده می باشد. طراحی تسمه های سنکرون بر این پایه است که مانع افزایش گرمای بیش از حد شود و عملکرد با بازدهی بالا ارائه دهد.

 

انواع تسمه تایمینگ

SIT طراحی های متفاوتی اعم از: ساختارهای باز (حلقه نشده)5 و ساختارهای دو طرف دندانه دار6 را  ارائه می دهد.

در ادامه به شرح انواع این تسمه ها پرداخته شده است:

 

1- تسمه تایمینگ HTD

خانواده “HTD” طیف وسیعی از انواع تسمه را شامل می شود:

از SIT TOP DRIVE® HTD، که اولین نسل این تسمه هاست تا آخرین نسل،®SIT MUSTANG TORQUE HTD، که قابلیت انتقال گشتاورهای بسیار بالا را دارد و  از جنبه ی اقتصادی و انتقال توان بهینه سازی شده است.

2- HPPD / Hi Performance Positive Drive

“HPPD / Hi Performance Positive Drive” دسته ای از تسمه است که به تنهایی عملکردی بسیار گسترده و جامع دارد. این پروفیل به گونه ای مهندسی شده است که تعداد زیادی از ترکیبات چرخدنده و تسمه، مانند RPP و HTD را میسر سازد.

3- تسمه تایمینگ SUPER TORQUE

تسمه های"STD" قدم بعدی در تکامل تسمه های سنکرون است؛ در طراحی منحصربه فرد این تسمه ها، دندانه های گرد به صورتی اصلاح شده اند که برش دندانه به حداقل برسد و نسبت به  پروفیل های سنتی با دندانه ی ذوزنقه ای بی صداتر عمل کند. تسمه های STD گام دندانه های 3M،  8M ،5M و 14M را شامل می شوند.

 

 

4 - تسمه تایمینگ Imperial Pitch (SIT CLASSICA)

 
”(Imperial Pitch (SIT CLASSICA“ از سری تسمه های سنکرون با دندانه های ذوزنقه ایست. این  تسمه ها اولین نسل پروفیل ها در مسیر تکامل مستمر تسمه های تایمینگ و شامل مجموعه ی H ،L ،XL ،MXL و XH می باشد. تسمه های ذوزنقه ای واسطه ای عالی برای انتقال نیروست؛ با این حال پیشرفت تکنولوژی در طی زمان منجر به تولید سری های پیشرفته تری شده است.
 
 

انواع پروفیل های تسمه تایمینگ

در جدول زیر انواع پروفیل های تسمه ی تایمینگ به ترتیب توان قابل انتقال، آمده است :
 
سری های متفاوت تسمه با توجه به شاخص عملکرد آن ها شناخته میشود؛ این شاخص یک پارامتر سریع، شهودی و بصری برای درک سطح عملکرد تسمه است.
___________________________________

Synchronous/ Timing belts 1

Elongation 2

Accurate and Precise 3

Compounded Rubber 4

Open-End Constructions 5

Dual-Sided Constructions 6

ثبت نام در خبرنامه بافکو

شما می توانید با عضویت در خبرنامه بافکو از آخرین اخبار، مقالات و رویداد ها مطلع شوید

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


تمامی حقوق این صفحات متعلق به شرکت بافکو است. ادیب
call