تسمه تایمینگ/v شکل

28 اردیبهشت 1403

تسمه تایمینگ/v شکل

 تسمه تایمینگ/v شکل


تسمه تایمینگ V شکل، یک نوع تسمه برای انتقال قدرت و انجام کارهایی مانند راندن ماشین آلات استفاده می شود. از آنجایی که تسمه های V شکل دارای خطوطی هستند که در مقابل هم قرار گرفته اند، برای انتقال قدرت به صورت کامل و با بازده بالاتر مناسب هستند. 
از تسمه های تایم V شکل برای انتقال قدرت در موتورهای اتومبیل، پمپ ها، کمپرسور ها، ماشین آلات صنعتی و سایر دستگاه های مکانیکی استفاده می شود. این تسمه ها با توجه به شکل و طراحی خاص خود، قدرت موتور را از بخشی به بخش دیگر منتقل می کنند و به کاهش لرزش و صدا کمک می کنند.

 

 

 

 

کاربرد تسمه تایمینگ V


تسمه تایمینگ V شکل، یکی از پرکاربردترین نوع تسمه های صنعتی است که در صنایع مختلف استفاده می شود. این تسمه ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود، انتقال قدرت و انجام کارهایی مانند راندن ماشین آلات را از طریق انتقال نیروی مکانیکی انجام می دهند.

•    در صنایع خودرو سازی، تسمه تایمینگ V شکل برای انتقال قدرت از موتور به تجهیزات دیگر مانند پمپ آب، کمپرسور هوا، ژنراتور و... استفاده می شود.
•    همچنین در صنایع سبک و سنگین، این تسمه ها برای انتقال قدرت به انواع ماشین آلات و دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

•    تسمه تایمینگ V شکل با توجه به طراحی خاص خود و همچنین مصالح مقاومی که از آن ساخته می شوند، قابلیت مقاومت در برابر فشار و سایش را دارا می باشند. در نتیجه، با استفاده از این تسمه ها، به راحتی می توان توان موتور را به سایر قطعات دستگاه منتقل کرد و به کاهش لرزش و صدا کمک کرد.

در کل، تسمه تایمینگ V شکل یکی از پرکاربردترین و مهمترین تسمه های صنعتی است که در انواع زیادی از صنایع مختلف، از جمله خودرو سازی و صنایع سبک و سنگین، کاربرد دارد.

 

 

تسمه _ تسمه تایمینگ _ تسمه تایمینگ v شکل

 

جنس تسمه تایمینگ 


تسمه تایم V  شکل، یک نوع تسمه است که برای انتقال قدرت در سیستم های مختلف استفاده می شود. جنس آن از موادی مانند لاستیک، نخ و یا ترکیبات کائوچو ساخته می شود و شکل سطح مقطع آن به صورت ذوزنقه ای است. به این صورت که دو طرف آن به صورت مثلث متساوی با هم تلفیق شده اند و در مرکز آن یک روکش فلزی نصب شده است. 
این تسمه به دلیل مقاومت بالا و عمر طولانی خود، در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، صنایع الکترونیکی و پزشکی استفاده می شود.

 

 

 

نحوه ی استفاده از تسمه تایمینگ


تسمه تایم V شکل، به عنوان یکی از قطعات موتورهای احتراق داخلی، برای انتقال قدرت و چرخش میل لنگ و در نهایت میل سوپاپ استفاده می شود. روی این تسمه، دنده هایی با طول و فاصله خاصی قرار دارند که با دنده های میل لنگ و بادامک سازگاری دارند و در نتیجه چرخش آن‌ها را به هم منتقل می کنند.

 

کارکرد تسمه تایم V شکل به صورت چهار مرحله می باشد که در ادامه بیان می گردد.

•    مرحله مکش
در این مرحله تسمه تایم به کمک سیستم پرایمر و دریچه های جذب، سوخت و هوا را به داخل سیلندر می کشد. در واقع، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و بخش داخلی سیلندر را باز می نماید و مخلوط سوخت و هوا را جذب می‌کند.

 

    مرحله تراکم
در این مرحله سوخت و هوا توسط پیستون فشرده شده و فشار بالایی به وجود می آید. پیستون به سمت بالا حرکت کرده و فضای داخلی سیلندر را کمپرس می‌کند. می توان گفت، سوپاپ هوا نیز بسته می‌شود تا از خروج هوا جلوگیری شود.

 

•    مرحله توان
در این مرحله سوخت و هوا با افزایش دما به دلیل اشتعال، فشار آن را برای سوپاپ ها و لنگ ها ایجاد می کند. و با جرقه زدن شمع، سوخت و هوا منفجر می شود و فشار بر روی پیستون ایجاد می‌گردد که باعث حرکت پیستون به سمت پایین می‌شود. در این مرحله، سوپاپ دود، باز می‌شود تا گازهای احتراقی داخل سیلندر خارج شوند.

 

•    مرحله تخلیه
در این مرحله سیستم دودکش، گازهای خروجی را از موتور خارج کرده و برای سیکل بعدی آماده می کند. در این مرحله، پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند تا سوپاپ دود را باز کند و گازهای احتراقی داخل سیلندر، خارج شوند. در واقع، سوپاپ هوا نیز باز می‌شود تا جریان هوای تازه به داخل سیلندر فراهم شود.

 

تسمه تایمینگ _ تسمه وی شکل _ تسمه


•    عملکرد تسمه تایمینگ V شکل

تسمه تایم در سیستم انتقال قدرت موتور خودرو وظیفه انتقال حرکت میل لنگ به میل سوپاپ را دارد. به عبارت دیگر، تسمه تایم باعث هماهنگی سرعت چرخش میل لنگ با میل سوپاپ و همچنین زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها می‌شود. این تسمه در برخی از خودروها در بخشی از موتور قرار دارد که ممکن است به دلیل طراحی آن، نسبت به بخش دیگری از موتور فاصله داشته باشد.

 

 

•    جلوگیری از لغزش تسمه تایمینگ V شکل


برای جلوگیری از هرگونه لغزش تسمه روی فولی متصل به میل لنگ یا میل سوپاپ، تسمه دندانه‌دار بر روی پولی‌های دندانه‌دار نصب می‌شود. بدین ترتیب، وجود دندانه‌ها باعث نصب ساده تسمه تایم می‌شود و هیچ گونه لغزشی در پی نخواهد داشت. بنابراین، نصب صحیح تسمه دندانه‌دار بر روی پولی‌ها بسیار مهم است و در غیر این صورت ممکن است به علت لغزش تسمه، عملکرد صحیح موتور تحت الشعاع قرار گیرد.

 

•    تعویض تسمه تایمینگ V شکل


در نتیجه، برای جلوگیری از آسیب جدی به موتور، بهتر است که تعویض تسمه تایم به‌صورت منظم و توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام شود. همچنین، در صورتی که تسمه و دندانه‌ها به درستی نصب نشوند و در محل اشتباه قرار بگیرند، ممکن است خسارت بزرگی به موتور وارد شود.

 

 

 

 

نکات خرید تسمه تایمینگ v شکل


برای خرید تسمه تایمینگ V شکل، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
•    ابتدا باید مدل و سال ساخت خودرو خود را در نظر بگیرید. هر خودرویی نیاز به تسمه‌ی تایمینگ با مشخصات خاصی دارد، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که تسمه‌ی مورد نظر شما با مدل خودروتان سازگار است.
•     به کیفیت تسمه توجه کنید. تسمه‌ی تایمینگ V شکل با کیفیت پایین، می‌تواند سریع‌تر دچار سایش و خوردگی گردد و عمر کوتاه‌تری داشته باشد. بنابراین باید تسمه با کیفیت و اصلی را انتخاب کنید.
•    قیمت تسمه را با قیمت بازار مقایسه کنید. قیمت تسمه‌های تقلبی معمولاً پایین‌تر از قیمت بازار هستند، اما کیفیت آن‌ها نیز ناپایدار است.
•     برند تسمه را بررسی کنید. برندهای معروف و مشهور معمولاً تسمه‌های با کیفیت بیشتری تولید می‌کنند، بنابراین بهتر است از برندهای معتبر خرید کنید.
•     در صورت نیاز به تعویض تسمه‌ی تایمینگ، بهتر است کلیه قطعات جانبی مربوط به تسمه (مانند پلاک‌ها، استریپ و ...) نیز با تسمه جدید تعویض شوند.
•     همچنین پیش از خرید، از فروشنده سوال کنید که آیا تسمه دارای گارانتی است یا خیر. گارانتی معمولاً نشان دهنده کیفیت بالای تسمه است.

 

 

 

 


سخن آخر


همانطور که بیان شد، تسمه تایمینگ V شکل، نوعی تسمه است که در خودروها برای انتقال حرکت در بین چرخ دنده های مختلف، استفاده می‌شود. این تسمه با فرمی منحصر به فرد و با کمک طرح بندی خاص، قابلیت تحمل بارهای سنگین را دارد. همچنین، با استفاده از مواد مقاوم در برابر سایش و خوردگی، عمر طولانی‌تری نسبت به تسمه‌های دیگر دارد.
برای تهیه و خرید انواع تسمه تایمینگ V شکل، می توانید با پشتیبانی گروه تولیدی بافکو ارتباط برقرار کنید. 
 

ثبت نام در خبرنامه بافکو

شما می توانید با عضویت در خبرنامه بافکو از آخرین اخبار، مقالات و رویداد ها مطلع شوید

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


تمامی حقوق این صفحات متعلق به شرکت بافکو است. ادیب
call