راهنمای نصب تسمه‌ی V

06 اردیبهشت 1403

راهنمای نصب تسمه‌ی V

راهنمای نصب تسمه‌ی V: سفت‌سازی

 

در مطلب قبلی، با دو روش نصب تسمه‌ی V آشنا شدیم. در این مطلب نیز به تشریح روش نیروی انحرافی می‌پردازیم.

روش نیروی انحرافی (Force Deflection Method)

از این روش فقط می‌توان در شرایطی استفاده کرد که درجه‌ی کیفی تسمه، ظرفیت تسمه، سرویس فاکتور، قدرت هدف و… دقیقا مشخص باشد.

قدم اول: تسمه را مطابق قدم اول روش عمومی نصب کنید. سپس طول خمیدگی را مطابق شکل ۱ اندازه‌گیری کنید. می‌توانید این عدد را با استفاده از فرمول موجود در شکل ۱ در همین مطلب نیز محاسبه کنید.

قدم دوم: با توجه به شکل یک، ارتفاع انحرافی (deflection height)، همیشه  برابر طول خمیدگی است. برای مثال، اگر طول خمیدگی، ۳۲ اینچ باشد، ارتفاع انحرافی، برابر با ۵/۰ خواهد بود.

قدم سوم: با استفاده از جدول ۱، نیروی پیشنهادی مینیمم، ماکزیمم و اولیه را تعیین کنید. می‌توانید این اعداد را با استفاده از فرمول Ts در مطلب قبلی نیز محاسبه کنید.

توجه: نیروی پیشنهادی اولیه فقط برای تسمه‌هایی است که برای بار اول نصب می‌شوند و هنوز داخل شیارهای پولی قرار نگرفته‌اند و کشش اولیه بر آن‌ها تحمیل نشده است.

قدم چهارم: با استفاده از یک وزنه‌ی فنری (spring scale)، نیرویی عمودی، به یک طرف از تسمه، در وسط خمیدگی وارد کنید. همانگونه که در شکل ۱ می‌بینید. نیروی انحرافی وارده را با اعداد به دست‌آمده در گام قبلی مقایسه کنید.

الف) اگر نیروی انحرافی، از مینیمم تعیین‌شده کمتر بود، تسمه بیش از حد شل نصب شده است. سفتی تسمه باید با افزایش فاصله‌ی مرکزی بیشتر شود.

ب) اگر نیروی انحرافی از ماکزیمم تعیین‌شده بیشتر بود باید سفتی تسمه کاهش یابد.

وقتی که تسمه‌ی V را برای اولین بار نصب می‌کنید، سفتی نصب اولیه، طی ساعات اولیه به سرعت کاهش خواهد یافت. بنابراین وضعیت تسمه را طی ۲۴ ساعت اول عملیات به دقت بررسی کنید. احتمال اینکه نیاز به تعدیل سفتی نصب تسمه وجود داشته باشد، زیاد است.

برای تعیین فاصله‌ی انحرافی از یک مکان نرمال، می‌توانید از یک خطکش یا یک تکه طناب برای معیار استفاده کنید تا انحراف تسمه را مشخص کنید. همچنین در دستگاه‌هایی که از چند تسمه کنار هم استفاده می‌کنند می‌توانید از جایگیری یکی از تسمه‌ها که دچار انحراف نشده است، استفاده کنید.

ثبت نام در خبرنامه بافکو

شما می توانید با عضویت در خبرنامه بافکو از آخرین اخبار، مقالات و رویداد ها مطلع شوید

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


تمامی حقوق این صفحات متعلق به شرکت بافکو است. ادیب
call