راهنمای نصب تسمه‌ی V

06 اردیبهشت 1403

راهنمای نصب تسمه‌ی V

راهنمای نصب تسمه‌ی V: سفت‌سازی

بدون استثنا، مهمترین عامل موفقیت در عملیات یک سازه‌ی انتقال قدرت که بر پایه‌ی تسمه‌ی V، چیده شده است، رعایت سفتی مناسب در نصب تسمه است. برای اینکه بتوانید یک سازه‌ی با عمر طولانی و کارآیی بالا داشته باشید، باید در نصب تسمه، سفتی مناسب را اعمال کنید تا در شرایط بار زیاد، از لغزش تسمه۷ جلوگیری شود. این اتفاق می‌تواند هم در آغاز و هم در جریان چرخه‌ی کار رخ دهد. میزان پیک بار بسته به شرایط موتور محرک و سیستم انتقال قدرت، متفاوت خواهد بود.

به طور کلی، افزایش فاصله‌ی مرکزی، می‌تواند راهکار خوبی برای افزایش سفتی تسمه باشد. قبل از اینکه اقدام به سفت‌تر کردن نصب تسمه بکنید، اطمینان حاصل کنید که پولی‌ها به درستی نصب شده‌اند و با یکدیگر همتراز می‌باشند. اگر تسمه در حین عملیات، با لغزش مواجه می‌شود، نیاز به افزایش سفتی تسمه دارید. این کار با افزایش فاصله‌ی مرکزی محقق می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که از کاورهای تسمه استفاده نکنید. چرا که باعث آسیب رساندن به تسمه می‌شود.

در ادامه، به تشریح دو روش که می‌توانید از آن‌ها در نصب تسمه استفاده کنید، می‌پردازیم.

 

 

 

روش عمومی

از روش عمومی، در بیشتر سیستم‌های انتقال قدرت که بر پایه‌ی تسمه‌ی V بنا شده‌اند، می‌توان استفاده کرد.

قدم اول: فاصله‌ی مرکزی را کاهش دهید تا تسمه‌ها را بتوان به راحتی و بدون نیاز به استفاده از زور، داخل شیارهای پولی قرار داد. تسمه را جوری داخل شیارها قرار دهید تا هم کمان بالایی و هم کمان پایینی، خمیدگی یکسان داشته باشند. سپس فاصله‌ی مرکزی را به حدی زیاد کنید تا تسمه سفت شود. شکل ۱ را ببینید.

قدم دوم: دستگاه را برای چند دقیقه روشن کنید تا تسمه به درستی در شیارهای پولی قرار گیرد. عملیات را در شرایط سنگین‌تر بار مشاهده کنید تا با مشکلی مواجه نباشد (معمولا آغاز عملیات). وجود خمیدگی نسبی در سمت رهاتر (شل‌تر) تسمه نشان می‌دهد که نصب تسمه با سفتی مناسب انجام شده است. اگر سمت رهاتر تسمه در طول پیک بار سفت باشد، یعنی تسمه سفت‌تر از حد مناسب نصب شده است. در مقابل، خمیدگی بیش از حد یا لغزش حین تحمیل بار، نشانگر این است که باید سفتی تسمه را افزایش دهید. اگر از تسمه، هنگام شروع به کار موتور، یا حین پیک بار، صدای جیغ‌مانندی به گوش می‌رسد، نشانگر این است که سفتی تسمه به اندازه‌ای نیست که بتواند گشتاور مورد نیاز را برای ماشین انتقال قدرت فراهم کند. در این شرایط باید کار دستگاه را متوقف کنید و سفتی تسمه را افزایش دهید.

قدم سوم: وقتی تسمه‌ای را تازه نصب کرده‌اید، در روز اول، مرتب سمت رهاتر تسمه را هنگام عملیات چک کنید. بعد از چند روز، تسمه داخل شیارهای پولی می‌نشیند. برای همین شاید نیاز باشد تا دوباره تسمه را تنظیم کنید تا خمیدگی مورد نیاز تسمه رعایت شود.

 

 

 

روش کشش تسمه

استفاده از این روش برای مواقعی مناسب است که وجود نیروی انحرافی حین عملیات، سبب می‌شود نتوان از سایر روش‌های نصب تسمه استفاده کرد.

قدم اول: فاصله‌ی مرکزی را به حدی کاهش دهید تا به راحتی بتوان تسمه را داخل شیارهای پولی قرار داد. به زور داخل کردن تسمه داخل شیارها سبب آسیب رسیدن به رشته‌های داخل تسمه و عدم کارآیی آن می‌شود.

قدم دوم: در حالی که هنوز تسمه داخل شیارهای قرار دارد سفت نشده است، محیط بیرونی تسمه را اندازه بگیرید.

توجه: اگر دارید این کار را روی تسمه‌ی استفاده‌شده انجام می‌دهید، فاصله‌ی مرکزی را کاهش دهید تا سفتی تسمه از بین برود. سپس بدون خارج کردن تسمه، محیط بیرونی را اندازه بگیرید.

قدم سوم: با استفاده از فرمول زیر، سفتی استاتیک هر تسمه را محاسبه کنید:

قدم چهارم: محدوده‌ی سفتی مناسب را پیدا کنید.

حد پایین سفتی: Ts

حد بالای سفتی: ۵/۱ برابر Ts

قدم پنجم: مینیمم و ماکزیمم کشیدگی تسمه را برای استفاده در سفت کردن تسمه محاسبه کنید.

الف) می‌توانید از جدولی که در انتهای متن آمده، ضریب طول را متناسب با Ts که محاسبه کرده‌اید، به دست آورید.

ب) محیط بیرونی که در قدم دوم محاسبه کردید، ضربدر ضریب طول کنید تا مینیمم و ماکزیمم کشیدگی تسمه را پیدا کنید.

قدم ششم: فاصله‌ی مرکزی دستگاه را افزایش دهید، تا اندازه‌ی که کشیدگی تسمه، بین اعداد محاسبه شده در بخش دوم گام قبلی برسد.

قدم هفتم: حین عملیات دقت کنید که احتمالا در برخی اوقات، نیاز به سفت‌سازی دوباره تسمه داشته باشید. چرا که در حین عملیات ممکن است ویژگی‌های نصب تغییر کند. ساییدگی و گذر زمان می‌تواند علل نیاز به سفت‌سازی دوباره تسم باشد.

 

 

ثبت نام در خبرنامه بافکو

شما می توانید با عضویت در خبرنامه بافکو از آخرین اخبار، مقالات و رویداد ها مطلع شوید

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید


تمامی حقوق این صفحات متعلق به شرکت بافکو است. ادیب
call